tiistai 9. huhtikuuta 2013

Loput Balipäivät

-->

Sunnuntai 7.4.2013 (kuukauden päästä on V:n synttärit)

Täällä salamoi ja ukkostaa taas, siitä on tullut jo jokailtainen traditio. Muista päivistä poiketen, tänään myös sataa. Sadehan ei tietenkään ole huono juttu koska aamulla kaikki on vehreää ja kaunista.

Päivämme alkoi rennosti altaalla chillatessa ja surffareita katsellessa. Olemme molemmat sitä mieltä, että hotellimme on oikea paratiisi “slummin” keskellä. Hotellin portista kun astuu sisälle, on kuin siirtyisi eri maailman.

Iltapäivällä oppaamme ja kuski tulivat hakemaan meitä hotellilta. Ajoimme Seminyakin ja Kutan läpi Jimbaraniin missä meitä odotti 2h spa hemmoittelu.
Ensin saimme pukea viimeistä muotia olevat kertakäyttöalkkarit päälle, todella tyylikkäät! Sitten kun olimme saanneet naurukohtaukset (lähinnä V:n kohtaus) hillittyä saimme kokovartalohieronnan ja -kuorinnan, jonka jälkeen pääsimme kukkakylpyyn.

Kylpyyn meille tarjoiltiin vahvaa inkivääriteetä, joka V:n mielestä oli kuvottavaa ja J:lle se maistui oikein hyvin. Spasta lähtiessä oli todella hyvä ja raukea olo. Tämä muuten oli J:n elämän ensimmäinen  hieronta (olikohan pettynyt, kun ei ollutkaan happy ending?)

Matkamme jatkui saaren eteläkärkeen, Uluwatuun. Temppelialueelle ei saanut mennä paljailla polvilla, joten saimme lipunmyyntitiskiltä sarongit, jotka kiedoimme ympärillemme. Tälläkin temppelialueella oli apinoita, mutta erona eilisiin apinoihin oli, että nämä osaavat kuulema olla todella röyhkeitä.

Meitä neuvottiin ottamaan korvikset ja aurinkolasit yms. pois, jotta apinat eivät vie niitä. Noh, nähtiin pari apinaa mutta eivät onneksi käyneet kummankaan nilkkaan kiinni. Yksi apina nähtiin, joka ylpeänä esitteli uutta lippistään, jonka se oli joltain poloiselta varastanut. V kysyi oppaalta miksi Uluwatun apinat eroavat käytökseltään Ubudin apinoista ja vastaus oli, että Uluwatussa on lämpimämpi ja enemmän ihmisiä, joka johtaa siihen, että apinat stressaantuvat. Uluwatun maisemat olivat fantastiset! Jos joskus käytte Balilla, niin se on ihan oikeasti näkemisen arvoinen paikka.

Kuvat kertoo enemmän :

Illallista söimme Jimbaranissa, joka on tunnettu tuoreista merenelävistään. Ravintola oli rannalla ja saimme syödä rantahiekalla merinäköalaa katsellen, ei valittamista. Siihen se hyvä sitten loppuikin. Tai ainakin V:n osalta. Saimme ison kulhon riisiä, grillatun kalan (Snapper) sekä lajitelman muita mereneläviä ja erilaisia kastikkeita (normi setti täälläpäin). Lajitelmat olivat oikein maittavia, mutta kala ei lämmittänyt V:n sydäntä. Jokaisella suupalalla suusta sai sylkeä suomuja ja ruotoja, vaikka omasta mielestään V “putsasi” kalan oikein hyvin, ennen kuin alkoi tunkea sitä suuhunsa. J oli toisaalta oikein tyytyväinen ruokaansa (liekö tottuneempi syömään kalat ruotoineen). V tilasi jälkiruuaksi kahvin ja ajatteli että se kyllä kohentaa mieltä kalaepisodin jälkeen. Kaffe tuli ja kulho sokeria… V pyysi tarjoilijaa tuomaan maitoa, jotta kahvin voisi juoda. Yllätys! Koko ravintolassa ei ole maitoa!? Hei  ihan oikeasti!?
Meinasi jo tulla kiukku, kunnes J ehdotti, että lähdetään takasin hotellille ja juodaan kahvit meidän omassa ravintolassa. Niin me sitten päätimme retkemme oman hotellin terassilla, ja oli muuten hyvä Latte Macchiato!

Tyytyväisin mielin kohti huomista.

Ciao!
V&J
Balilaista x-treme onkimista

Oikein tarkkaan kun katsoo niin ylemmän kuvan kaverit ovat tuolla jyrkänteen päällä

Surkeasta nettiyhteydestä johtuen, tässä heti perään eilinen päivä.

-->

Maanantai 8.4.2013 ja Balilla sataa. Nämä ilta sateet ovat muodostuneet perinteeksi ja yleensä ehdimme ”kotiin” ennen niiden alkamista, mutta emme tänään.

Aamupäivän löhöilyn jälkeen lähdimme rantaa pitkin kävelemään kohti Kuta beachia, ajatuksena oli päästä puoleen väliin Seminyakiin  ja sieltä jatkaa loppu matka taksilla.
Siinä kun oltiin kävelty reilu tunti poikkesimme rannalta hieman sisämaahan lounaalle.

Yritimme arvuutella missä päin karttaa olimme menossa mutta emme päässeet mihinkään järkevään lopputulokseen, joten syötyämme maittavan lounaan mukavassa ympäristössä jatkoimme rantaa pitkin kävelyä.

Rannalla vilisee tuhat ja miljoona pienen pientä rapua. Ravut muistuttavat pieniä hämähäkkejä ja niiden pesäkoloja on ranta täysi. Nämä pesäkolot ovat pienen pieniä reikiä (tai isoja jos on iso krapu kyseessä) joiden ympärille rapu on kantanut symmetrisiin muodostelmiin hiekkaa rakentamastaan kolosta. Otamme huomenna kuvan näytille. Hieman epämukavaa, ainakin Vn mielestä, on kävellä vilisevien rapujen seassa joten yritimme kävellä vesirajassa.

Mitä kauemmaksi ”kotoa” kävelimme sitä enemmän väkeä alkoi rannalla näkyä (ja meressä, vaikka tänään melkein kaikkialla rannalla liehui punainen uintikielto lippu).
Kun meidän iltapäiväkävelyä oli kestänyt n. 3h alkoi molempia tympiä rannalla tarpominen ja hiekka varpaiden välissä. Oletimme olevamme Seminyakissa siinä vaiheessa ja ansaitsevamme kylmät oluet. Kohdallemme sattui juuri sopivasti coolerikiska (aurinkovarjon alla sijaitseva kylmälaukku = Coolerikiska) jonka Bintangit eivät olleet hinnalla pilattuja.
Ja hei, arvatkaa mitä coolerikiskan aurinkovarjossa luki? Kuta Beach! Olimme siis kävelleet koko matkan Kutalle vaikka se ei ollut tarkoituksemme.

Poistuimme rannalta ja kappas vaan, ensimmäistä kertaa Saksan jälkeen kuulimme suomea.  Kutan katuja pyörimme pimeän tuloon asti. Koijuja oli toinen toisensa perään ja myyjät ärsyttäviä, mitään ei saa rauhassa katsoa ja hyvä että eivät väkisin revi sisään omaan koijuunsa.  Meininki ei eronnut mitenkään huomattavasti tutuimmista suomalaisten suosimista turistirysistä. Erotuksena se että täällä myyjät eivät sentään puhu suomea kun sanot olevasi Suomesta (täällä he luulevat että olet aussi kun sanot olevasi suomesta).
Pari ostosta tarttui sentään mukaan ja kaaoksen keskellä oli mukava huomata että Kutalla on yksi asia paremmin kuin muualla Balilla, siellä on jalkakäytävät!
Mutta muuten sanomme kyllä että kiitti riitti, Kuta ei päässyt meidän suosioon.
Jos nyt pitäisi valita alue minne majoittua Balin saarella (näistä mitä olemme nähneet) niin valintamme olisi Seminyak tai Jimbaran (molemmista se kauimpana Kutasta oleva osa).
Kutan kaaoksesta nappasimme taksin, tai oikeastaan taksi nappasi meidät, ostarille (mall noin niin kuin kansainvälisesti).

Discovery mall osoittautui oikein mukavaksi länsimaalaisuuden keitaaksi keskellä Kutan kaaosta. Ilmastoidussa ja viihtyisässä ostarissa sai kierrellä ja katsella rauhassa ja siellä viihdyimme hyvän tovin. V sai myös elämänsä ensimmäisen Starbucks kahvinsa ja se oli aivan mielettömän hyvää!! J totesi että ”Kyllä mä tiedän miten vaimoa miellytetään, hyvä kahvi toimii aina”.
Erikoisuutena mainittakoon myös Häagen-Dazs jäätelökiska.
Ulko-oven vieressä oli myös itsepalvelu pulla/leivostiski jonka ohi emme tietenkään päässeet ilman sortumista, valitettavasti leivos näytti paremmalta kuin miltä se maistui.

Seuraava missio oli etsiä ruokapaikka ja vastaan tuli mukavan näköinen Intialainen ravintola(Queen´s of India), jossa oli tarpeeksi paljon asiakkaita. Ruoka oli erinomaista ja palvelu myös. Syödessämme sade alkoi oikein kunnolla ja jälkiruuan ”jouduimme” syömään sisätiloissa (siinä vaiheessa terassi tulvi ja sade kasteli markiisista huolimatta).
Syötyämme tähän mennessä parhaimman ruokamme portsari nappasi meille sateen keskeltä taksin ja saattoi meidät sateenvarjon kanssa autolle. Alkumatka oli jännittävä koska Kutan kadut muistuttivat enemmän uima-altaita kuin autoteitä (skootterikuskit eivät päässet kuivin jaloin tulvivien osuuksien läpi).

Loppuun hauska pieni yksityiskohta johon olemme kiinnittäneet huomiota.
Suomessa olemme tottuneet että ravintola pyörii minimi henkilökunta määrällä ja yhtä tarjoilijaa kohden on useampi pöytä. Täällä Balilla puoliksi tyhjässä ravintolassa on enemmän henkilökuntaa kuin asiakkaita ja yhtä pöytää kohden saattaa olla useampi tarjoilija.

Nyt menemme jalat raukeina nukkumaan ja huomenna vaihdamme maisemia.
Toivottavasti saisimme toimivan nettiyhteyden pikimmiten jotta blogitekstit pääsisivät julkisuuteen koneen syövereistä.

Hyvää yötä kaikille!

V&J

Ps. Balilainen pannukakku on hirveän makuista! (V syötti sen hotellin koiralle)