perjantai 15. tammikuuta 2016

Valmennustaidot

Sain tehtävän lukea joululomalla kirjan ratsastuksenopettajan valmennustaidot, kirjailija Islay Auty. Kirja sai minut ajattelemaan (mikä oli tietenkin kirjailijan tarkoituskin) itseäni opettajana, sekä minua opettavia/opettaneiden tapoja ja metodeja.

Mikä on hyvä ratsastuksenopettaja ja mikä ei? Uskon että kysymykseen ei ole vastausta, ainakaan yksiselitteistä.

Valmentaja tai opettaja ei ole ikinä täydellinen, eikä tarvitsekkaan olla. Jokaiselle ratsastajalle löytyy sopiva opettaja, pitää vain olla kärsivällisyyttä etsiessään hänta. 

Ratsastuksenopettaja ei aina itse tiedä kuinka suuri valta hänellä on, ja sen seurauksena sitä valtaa voi tahattomasti väärinkäyttää.
Opettaja on esimerkki ja esikuva, joidenkin ihailun kohde, siihen opettajan pitää suhtautua vakavasti ja toimia hyvänä esimerkkinä hevosalan ammattilaisena. Opettaja ei saa olla ylimielinen, hänen pitäisi pyrkiä olemaan kannustava, motivoiva ja helposti lähestyttävä

Opettajan on myös tiedettävä, mitä oppilas itse odottaa saavuttavansa. Opettajalla kuuluu olla suunnitelma, mutta suunnitelmaa on oltava valmis muuttamaan tai siitä on oltava valmis luopumaan tilanteen niin vaatiessa.

Oli opetuksen kohteena sitten aloittelija, edistyneempi harrastaja tai huipulle tähtäävä kilparatsastaja, opettajan tehtävä on kommunikoida oppilaan kanssa.

Opettaja on oppilaan tukipilari, opettaja on se joka on ottanut kaikki asiat huomioon ja itsevarmasti luotsaa oppilaat eteenpäin. 

Joskus sortuu siihen, että katsoo valmentajaansa liiankin ylös, nostaa hänet korokkeelle mitä hän ei välttämättä ole ansainnut. Jos valmentaja ei ole kiinnostunut sinusta ja hevosestasi yksilönä, tai valmis keskustelemaan tavoitteista ja niiden saavuttamiseen tarvittavista yksityiskohdista, vaihda valmentajaa. Jossain on sinullekkin ansaitsemasi tukipilari ja esikuva. Älä unohda asetusta teidän välillänne, SINÄ olet maksava asiakas, HÄN on palvelujaan myyvä asiakaspalvelija.

Kohti onnistumisia!




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti