lauantai 20. huhtikuuta 2013

Gili Meno, viimeinen ilta

Pieni pyyntö! Tuossa oikeassa laidassa on "liity tähän sivustoon" nappi. Liittykää! Olisi kiva tietää ketkä kaikki meidän sepityksiä lukee :)

19.4.2013
Voihan kurjuuden kurjuus! Viimeinen päivä Gileillä on nyt vietetty. Huomenna matkamme jatkuu Lombokille ja se on sitten lomamme viimeinen kohde. On kyllä mennyt aika aivan liian nopeasti. Just äskenhän me vasta tultiin tänne. Nyt on jo tottunut elämäntyyliin täällä. Lehmiä takapihalla, kanoja ja kukkoja joka paikassa, vääränpuolista liikennettä yms. Täällä Gilillä ei muuten ole niitä uhrilahjoja pitkin teitä ja pihoja. Emme ole tainneet nähdä ainuttakaan täällä (J korjaa: omalla hotellillamme on yksi pieni). Sen sijaan paikalliset polttelee isoja kasoja lehtiä ja risuja. Lehdet ja risut ovat kuitenkin osaksi tuoreita, joten lopputuloksena on kytevä haiseva savuttava kasa.

Sää ei suosinut meitä tänäänkään. Harmaata ja pilvistä oli koko aamupäivä. Puolenpäivän aikaan lähdimme veneellä Jafri reef nimiseen kohteeseen. V sukeltamaan ja J snorkkeloimaan. Tällä kertaa onni oli mukana matkassa. V sai lähteä oppaan kanssa ihan kahdestaan sukeltelemaan. Pohjalle päästyämme ihan ensimmäisenä  vastassa oli valtavan iso tumma lion fish. Oli todella magee näky. Oli sellaisia ennenkin näkynyt mutta tämä oli iso eikä tämä ollut korallin seassa puolipiilossa. Seuraavaksi eteemme tuli kilpikonna. Näkyvyys oli todella hyvä eikä virtauksia ollut juuri lainkaan. Koralli ”seinämä” jota pitkin menimme oli aivan mieletön! Mikään akvaario ei vedä vertoja sille näkymälle mikä pinnan alla avartui. Mega bonuksena näimme aivan mielettömän ison kilpikonnan. Sanoisin 1,5-2m ja kuoren päällä sillä oli kaksi ”suckersia”. Kilppari lähti paikaltaan ja pienen pienen hetken se oli niin lähellä että sitä olisi voinut koskea. Scorpion fishejä ja Nudibransheja näkyi myös. Oli mahtava viimeinen sukellus! V on löytänyt uuden harrastuksen! Eikö ole kiva kun V löytää aina nämä halvat harrastukset?

J:n snorkklauskokemukset: Näyttää ne riutat hyvältä ylhäältäkin käsin. Valtavia parvia pientä syöttikalaa pyöri paikalla, mutta missä pedot? Voimakas kalastuspaine näkyy kyllä kalaston koostumuksessa. Yhden ainokaisen n.70cm makrillin näin. Olisi ollut kiva otus siiman päähän moinen. Riuttojen elämä on käsittämättömän monimuotoista. Toinen toistaan värikkäämpiä otuksia näkee jatkuvasti. Ainiin, ja näinhän minäkin kilpparin. Vieläpä hauskasti V:n yläpuolella. V oli siis pohjassa ja autuaan tietämätön, että pään päällä, minun alla, pulikoi kilppari. Seurailin sitä jonkun matkaa. Loppuvaiheessa virtaukset toivat paikalle pienen armadan meduusoita. Ei mitään vaarallisia, mutta nipistelivät sittenkin ikävähkösti. Paremman (sukelluksen) puutteessa snorkkelointikin on erittäin hauskaa puuhaa.

Olemme muuten olleet melko laiskoja tänään. Sukelluksen jälkeen lounastettiin omalla ”terdellä” bungalowimme edessä (sellaiset ranta terde mökit).

Jumitimme aikamme siinä ja keräsimme voimia. Iltapäivällä kävelimme saaren keskiosaan katsomaan järveä. Kyllä, saarella on oma järvi. Järvi löydettiin ja nähtiin.

Pitihän sitä olutkin saada ”pitkän” kävelymatkan jälkeen. Birdpark sattui sopivasti kohdalle, joten joimme Bintangit brittimiehen seurassa. Blogiin yritimme lisäillä kuvia, mutta Internet henget olivat meitä vastaan, yritys epäonnistui.

Takaisin hotellille ja kamojen pakkaus. Lähtö on huomenna 8.00, joten herätys taitaa soida 6.30. Illallisiimme omalla ”terdellä”  ihaillen merinäköalaa, josta saimme nauttia n.2min auringonlaskun jälkeen. Se on aivan uskomatonta miten pimeä tänne tulee, ja miten nopeasti! Possuiltiin vielä kunnon jälkiruualla ja kohta masujen viereen nukkumaan.