sunnuntai 7. huhtikuuta 2013

Retkipäivä

Hyvää iltaa rakkaat lukijat!

Toiminnan täyteinen päivä takana. Aamulla klo. 8.15 meidän private kuski ja private opas tuli hakemaan meidät hotellilta. Päivämme alkoi  Batubulanissa (katso kartta) tanssi/teateri esityksellä (Barong  and Keris dance).

Reittimme

Ei sitä tuntia pidempää olisi jaksanut katsoa, mutta  olihan se oikein  näyttävä ja mielenkiintoinen .

Batubulanista matkamme jatkui Ubudin liepeille kiertelemään eri taiteilijoiden työpajoja, mm. hopeaseppä, taidemaalari ja puunveistäjä.

Puuveistäjän luona J murtui ja osti pienen puulohikäärmeen (house Targaryen ftw.) meille tuliaisiksi kotiin. Puuveistokset olivat toinen toisiaan hienompia ja kaikki käsintehtyjä yhdestä puukappaleesta. Suurimmat veistokset olivat yli 2m korkeita, niiden veistämiseen kuluu kuulema vuosia ja hinnat olivat tähtitieteellisiä.

Näin tehdään hopeakoruja
Oppaamme kertoi matkan aikana, että Balilla vietetään nyt hindulaista juhlaa. Tästä johtuen ihmisiä oli paljon lomalla. Temppeleissä näytti olevan tunkua. Juhlintaan kuuluu  erilaisia bambukoristeita, joita on ripustettu talojen eteen ja autoihin, myös suuri määrä uhrilahjoja kuuluu asiaan. Sopiva paikka sijoittaa uhrilahja (balilaisten mielestä) on esim. Keskelle tietä. Kaduilla kulki myös suuria kulkueita, joiden takia liikenne välillä takkuili. Balilla liikennevaloja on harvassa joten poliisi käy ohjaamassa liikennettä siellä missä on tarvetta, tämä ohjaaminen tapahtuu pilliin viheltämällä ja käsillä huitomisella (Suomalaisen silmissä tämä järjestely on yhtä suurta sekasortoa).

Seuraava pysähdys oli Tegununganissa sijaitseva vesiputous. Vesiputous oli pettymys, koska näimme Kroatiassa niin paljon hienompia. Täällä oli vain yksi pieni kapea putous, jota saimme ihailla kaukaa. Olihan luonto siinä ympärillä toki kovin vehreää saaren tyyliin.

Sitten olikin jo huutava nälkä, joten auton nokka suunnistamaan seuraavaa kohdetta pain. Tämä seuraava kohde oli yhä aktiivinen tulivuori mt.Batur ja tulivuoren juurella sijaitseva järvi (Balin suurin). Kovin lähelle emme päässeet sitäkään, mutta saimme syödä maittavan lounaan  terassilla tulivuorta vastapäätä. J:n kommentti: “On sitä pöllömissäkin maisemissa syöty” . Ylhäällä vuorilla oli muuten yllättävän kylmä, vain 15astetta. Oppaamme tarjosi meille kyllä retkeä, joka alkaa klo. 3.00 aamulla ja kiivetään 3h tulivuoren huipulle katsomaan auringon nousua. Kieltäydyimme tästä urheilusuorituksesta.

Lounaan jälkeen kävimme katsomassa yhtä saaren kuuluisimmista pengerretyistä riisipelloista. Saldona sieltä oli, että nyt tiedämme että Balilla kasvatetaan kahta eri lajia riisiä.

Riisiasiantuntijoina pääsimme jatkamaan matkaa, vihdoin katsomaan J:n serkkuja Ubudiin! J:n serkkuja oli luultua enemmän. Monkey Forest oli myös paikkana upea. Vanhalla temppelialueella oli paljon hienoja ikääntyneitä patsaita ja vanhoja puita.
Liikennekaaos
Viimeisenä kohteena meillä oli temppeli Tanah Lot, joka sijaitsee meren äärellä. Alue oli aivan täynnä ihmisiä. Sekä turisteja, että paikallista juhlakansaa (hindujuhlat). Temppeliin emme päässeet, koska nousuveden aikana temppeli jää saarelle eikä sinne pääse kuivin jaloin. Auringonlasku jäi vähän laimeaksi johtuen pilvisestä illasta, mutta maisemat olivat upeat silti. Söimme täällä illallista, joka ei vakuuttanut kumpaakaan meistä, mieletön näkymä illallispöydästä kompensoi onneksi vähän.

Koko reissuun meni sellainen 12h  ja hotelliin tultaessa oli aika nuutunut olo.
Tätä kirjoittaessamme taivas välkkyy ja jyrisee mutta sadetta ei ole tullut. Nyt lataamme kuvat tänne ja painumme pehkuihin koska huomenna on uusi päivä täynnä ohjelmaa!
(Tämä lähtikin vasta aamulla koska nettiyhteys hajosi eilen illalla)

Pärjäilkää

V&J

Ps. Jättäkää ihmeessä kommentteja

Tanah Lot temppeli

Bintang #6

Apinametsästä

Juhlijat eivät päässeet temppeliin koska oli nousuvesi, rukoilivat "varapaikalla"