maanantai 15. huhtikuuta 2013

Sekaisin päivistä

-->
13.4.13

Onko tänään perjantai 13? Hyvä että huomaa vasta illalla, olisi voinut jäädä sukellukset muuten tekemättä. Ei sillä että kumpikaan meistä olisi kovin taikauskonen.
Rauhalliselle Lembongan saarelle on myös saapunut perjantai. Se naapuri hotelli/ravintola jossa kävimme yksi ilta syömässä (ja nousuvesi aiheutti pieniä mutkia matkaan) on pistänyt volat kaakkoon. Musa pauhaa ja basso jumputtaa niin kovaa että varmaan kuuluu Balille asti.
Viime yönä valvotti rääkyvä kukko, jonka sisäinen kello oli epävireessä. Sitä ongelmaa ei varmaan tänä yönä ole, koska tämä meteli peittää varmasti kovemmatkin kiekumiset.

Yksi asia mistä on ollut monta kertaa tarkoitus kirjoittaa, mutta aina se unohtuu, on ovet. Indonesiassa ovet aukeavat aina sisäänpäin. Arvatkaa tuleeko ahdasta esim. Vessassa kun koppi on  minimaalinen ja sitten pitää vielä leikkiä akrobaattia jotta saa oven auki ja itsensä ulos.

Aamulla V lähti 7.20 skootterilla huristelemaan kohti dive centeriä. Siellä kamat kasaan ja isolla porukalla kohti Manta Baytä. Manta Bayssä sukelsimme 6m syvyydessä n. 50min. Näin ainakin 7 eri  rauskua, suurin oli 3m ja pienin alle 1m. Rausku on syntyessään n. 1m joten tämä pienin jonka näimme oli ihan vastasyntynyt.

Toinen sukellus tehtiin Crystal Bayssä. Kävimme 18m syvyydessä ja siistiä oli.
Taas kävi kuulemma ihan valtava tuuri, näin merikilpikonnan taas! Tällä kertaa todella todella läheltä. Muita mainittavia havaintoja olivat Nudibranch, orangutang fish, flaunder fish, skorpion fish(on muuten ruma!) ja mielettömän paljon värikkäitä kaloja sekä koralleja.

Sukelluksen jälkeen V sai mopokyydin takaisin hotellille missä J jo odotti altaalla. Syötiin lounasta ja hengailtiin altaalla hetki.

Kävimme Mushroom beachin suunnalla viemässä likaisia vaatteita pesuun (laundry service). Matkalla pysähdyimme yhteen ravintolaan jossa oli toimiva nettiyhteys, saimme vihdoin päivitettyä blogin.

Illallinen syötiin yhden lähi hotellin ravintolassa ja hyvää oli.
Huomenna aijomme vuokrata skootterin ja lähteä tutkimaan saarta!

Tähän perään vielä Jn päivä:

Eroavilta osilta edelliseen nähden ei nyt hirveästi jäänyt kerrottavaa. V:n lähdettyä huristelemaan sukellukselle J suuntasi aamupalalle. Aamupalan jälkeen sovin hotellin respassa kalastuksesta tälle päivälle. Lähtö olisi yhdeksältä hotellin rannasta, joten hetki jäi aikaa maata auringossa.

Paikallinen sivupuomillinen vene tulikin ajallaan ja lähdettiin matkaan. Kielimuuri oli melkoinen, eikä opas meinannut ymmärtää toiveistani mitään. Jotenkin siitä selvittiin kuitenkin ja päristelimme pelipaikoille. Autiota kuitenkin oli ja opas ehdotti uistelua. Katseli muutenkin perhonheittoa siihen malliin, että piti varmaan hulluna. Vaihdoimme vielä toiseen heittelypaikkaan ja siellä oli aivan yhtä hiljaista. Yritin neuvotella paikoista ja selittää paikkatyyppejä mihin voisi mennä, mutta kielimuurin ansiosta tämä keskustelu jäi kovin hedelmättömäksi. Saarta ympäröi kuitenkin hyvännäköiset riutat (muutenkin, kuin sukellusspotit), joten teoriassa homma voisi toimiakin. Eilenhän nähtiinkin Giant Trevallyjä ja myös barracudia on riutoilla lymyämässä.

No suostuin sitten vetohommiin. Lembonganin ja Balin välisessä salmessa on voimakkaita ristivirtauksia ja kumpuamisia, niitä metsästettiin. Yhtä laihoin tuloksin, kuin aikaisemminkin. Tämän jälkeen opas vielä veti ässän hihasta ja tarjosi varmana nakkina käsisiimalla pilkkimistä. Paikalliset painot ovat muuten astetta rujompia: eri mittaisia harjaraudan pätkiä tilanteen mukaan. Litkaan kolme koukkua painon päälle ja kalan palat syöteiksi. Eipä tämäkään metodi sen kummempia tuloksia tuonut. Opas sai itse yhden sormen mittaisen ahvenen (olihan se kivan punainen).

Neljän tunnin jälkeen tämä homma oli paketissa ja päätin, että lienee parasta palata takaisin hotellille. Ei ehkä niitä parhaita trooppisia kalakokemuksia, mutta eipä hintakaan ole sama, kuin näissä hommissa yleensä. Eiköhän tässä vielä kerkeä toistekin kokeilemaan tavalla tai toisella.

Hotellilla kirja käteen ja altaalle lukemaan, mukavaa se on loman vietto niinkin. Eikä siinä sitten montaa hetkeä mennytkään, kun V jo tuli omalta seikkailultaan takaisin.