torstai 18. huhtikuuta 2013

Kaloja ja vettä -Päivitetty-

18.4.13 (TähänKIN tulee kuvia joskus kohta)

Meitä harmittaa, nimittäin huonosti toimiva Internet yhteys. Oikeastaan voisi sanoa, että olematon yhteys. No mutta, siteeraan J:tä ”pitää muistaa että olemme kehitysmaassa”.

V kävi tänään sukeltamassa. Kaatosateessa lähdettiin, 5 turistia ja opas. Tässä heti suuri ero Lembonganin sukellus keskuksen toimintaan. Lembonganilla yhtä opasta kohti oli vain 2 sukeltajaa.  Suuri ryhmäkoko ei ainakaan parantanut sukellusta. Olimme vain vajaat 40min pinnan alla. Kahdelta muulta loppui happi ja jouduimme lopettamaan. Mitään erikoista ei näkynyt (mitä ei olisi jo Lembonganilla nähty). Bat fish saattoi olla ns. ”uusi” kala, mutta siitäkään en ole aivan varma.
Yhden sukelluksen perusteella Lembonganin spotit olivat paremmat. Huomenna on vielä toinen sukellus edessä, päivittelen siitä huomenna.

Iltapäivällä aurinko lämmitti. Lounaan jälkeen vuokrasimme snorkkelin ja räpylät. Kävelimme saaren toiselle puolelle ja vietimme iltapäivän kalastellessa ja snorklatessa. V yritti snorklata  myös ”omalla” puolella saarta, mutta suuret aallot tekivät siitä enemmän surffari ystävällisen kuin snorklaaja ystävällisen.
Snorklatessa näimme rauskun, sekä muita värikkäitä kaloja. Ainakin V:n mielestä  sukellus on paaaaljon kivempaa kuin snorklaus.

Illalla kävimme ostamassa veneliput  jolla pääsemme 20.4 siirtymään Lombokille. Laiva lähtee jo 8.00 ja matka kestää veneellä 30min jonka jälkeen bussilla vielä 40min. Hirveää ajatella että matkamme viimeinen osio alkaa kohta.

Punajalka J (piiikkasen palanu kintut…) voi nyt omin sanoin kuvailla tekemisiään  aamupävällä. Kalassahan se tietty oli, kun vaimo oli sukeltelemassa.

Kuten aikaisemmin tuli mainittua, tuli edellisenä päivänä nähtyä kalastukseen kelpaavaa aluetta. V:n hipsiessä sukeltelemaan J pakkasi siis vavan kainaloon ja käveli onkipaikoille. Kaatosade hyökkäsi myös rannan puolelle, eikä kastellut pelkästään sukeltajia.

Tämänkertainen tuntui jo melkein oikealta kalastukselta. Saaliiksi tuli muutama pienehkö Snapper ja nokkakala. Nokkiksia oli paikkapaikoin paljonkin, mutta ovat pirulaiset ”hieman” vaikeita koukuttaa. Tulipa siinä nähtyä alueella liikuskelemassa pieni haikin, tämä ei valitettavasti kelpuuttanut perhoa.  Hain lisäksi muitakin satunnaisia isompia hahmoja liikuskeli heittokantaman sisäpuolella, mutta ei niillekään tarjotut täyt kelvanneet. Tyypilliseen tapaan heitellessä ajantaju menee ja J myöhästyi hieman sovitusta hotellitapaamisesta. V joutui respan pojilta pyytämään oven avauksen. (V:n lisäys: Märissä bikineissä oli aikuisten oikeesti kylmä!  Kun aurinko oli mennyt jonnekin piiloon ja vettä ripotteli taivaalta)

Ja tulipa nyt sitten tosiaan tässä vaiheessa reissua poltettua itsensä ensimmäistä kertaa. Aamun sateinen harmaus pääsi yllättämään ja iltapäivän auringonpaiste varmisti asian. Polvista alaspäin on hieman helakat jalat nyt. Hydrokortisionia ja tarkempana seuraavina päivinä.

Illalla, kun taistelimme nettiyhteyden kanssa rantaravintolassa syömisen jälkeen saimme reissun ensimmäisen tarjouksen hassuheinästä. Kieltäydyimme kohteliaasti.