lauantai 13. huhtikuuta 2013

Dive dive dive

Torstai 11.4.2013

Sukelluskurssi jatkuu. Herätessä satoi vettä ja tuuli melko kovaa. Sade loppui aamupalan aikana, mutta tuuli jäi riesaksi päivän ajaksi. Kyytimme tuli eiliseen tapaan myöhässä. Tällä kertaa ei tullutkaan skoottereita tietä pitkin, vaan Paul tulikin veneellä hakemaan meidät hotellin rannasta.  Hieman rentouttavampi päivän aloitus siis.

Ensimmäinen kohteemme oli tästä meidän terassiltakin näkyvällä lahdella. Alue on kuulemma kovemmalla tuulella niitä saaren ympäristön rauhallisimpia veden kannalta, joten jäimme siihen tekemään ensimmäisen avovesisukelluksemme. Kamat kasattiin veneessä odottavaisissa tunnelmissa ja pian olimmekin jo vedessä. Merivesi ei muuten maistu hyvälle.

Isot mainingit eivät päässeet sukelluskohteeseemme, mutta vedessä kävi heti selväksi, että tämä ei tule olemaan se kaikista helpoin harjoittelupaikka. Vedessä oli paljon edestakaisia virtauksia ja tämä veden liike oli myös pöllyttänyt pohjaa sen verran, ettei näkyvyys ollut kuin 5-10m luokkaa. Heikon näkyvyyden lisäksi alue oli melko tylsä pohjaltaan ja eliöstöltään. Ei mainittavia bongauksia.

V oli ensimmäisen sukelluksen jälkeen intoa täynnä hieman tylsistä olosuhteista huolimatta. J:n korvat ja ontelot puolestaan tekivät nousussa vastarintaa ja tuloksena oli verinen nenä, huimausta ja heikotusta. Lepotauko J:lle siis ja V pulikoi vedessä innoissaan tehden kurssin harjoituksia.

Toinen sukellus päätettiin tehdä Mangrove Bay nimisessä kohteessa hieman eri puolella saarta. Siirtymä meni nopeasti ja perillä meitä odotti silminnähden paremmat olosuhteet. Vesi oli kirkasta ja veden liike vähäistä. J oli jo saanut kerättyä itsensä tässä vaiheessa, joten ei muuta, kuin takaisin veteen.

Veden alta paljastui upea koralliriutta. Kaloja kaikkialla ja pohja kuhisi elämää. Melko pitkän (65min) sukelluksen aikana näimme todella paljon toinen toistaa värikkäämpiä otuksia. Mainittakoon ainakin mureena, pallokaloja (osa ISOJA), klovnikaloja, meritähtiä, ja trumpettikaloja. Olo oli, kuin olisi sukeltanut loputtoman isossa merivesiakvaariossa.

V säteili sukelluksen jälkeen (ja vieläkin). Taisi löytyä uusi harrastus. Vedenalainen maailma selkeästi puraisi kovaa. Enpä muista, koska olen viimeksi nähnyt V:n noin innoissaan jostain. J:n korvat teki samat tepposet, kuin päivän ensimmäisellä sukelluksella, vaikka nousu suoritettiin hyvinkin rauhalliseen tahtiin. EI ihan yhtä hyvät fiilikset siis.

Varustehuollon ja lounastelun jälkeen teimme vielä sukelluskeskuksella neljännen kirjallisen osion kurssista ja harjoittelimme pikaisesti kompassin käyttöä huomista varten. Huomenna luvassa siis ainakin vedenalaista suunnistusta ja viimeiset kirjalliset osuudet loppukokeineen.

Tehdessämme lähtöä keskukselta meille jäi pieni hetki aikaa piipahtaa läheisessä kaupassa kuskien syödessä vielä. Kauppa ei ihan vastannut meikäläistä käsitystä kaupasta, mutta oli siellä rapistuneiden seinien sisällä, ruostuneen peltikaton alla ja huojuvien hyllyjen päällä joitakin tavaroita esillä noin keskiverto olohuoneen kokoisessa tilassa. Karkkia olimme ensisijaisesti etsimässä ja niiden suhteen valikoimat oli kovin suppeat. Kauppaepisodin kruunasi kuitenkin rotta, jota tyynesti juoksenteli vihannespöydällä. Kysyimme eilen Paulilta sukelluskeskuksella pyörivästä rotasta, ja hän kertoi paikallisten suhtautumisesta niihin. Rottia ei kuulemma voi tappaa, koska se suututtaisi rotan hengen ja rotat alkaisivat tekemään pahojaan. Sukelluskeskuksella homma kuulemma toimii, koska sukellusvälineisiin eivät siimahännät ole koskaan kajonneet (toivottavasti kuitenkin regulaattorien suukappaleet säilytetään jossain rottien ulottumattomissa). Elintarvikkeiden kanssa tämä myötämielisyys kyllä länsimaalaista ihmetyttää. Jäi karkitkin ostamatta.

Kuskit saivat tällä aikaa syötyä ja lähdimme matkaan taas skoottereilla. Johan se meni melkein rutiinilla. J jopa uskalsi kuvata matkalla hieman.

Pyysimme kyytimme päättyväksi hotellimme lähistöllä sijaitsevalle Monkey Beachille, että pääsemme kauppaan. Pääsimme perille ehjin nahoin ja periltä löytyi viehättävä pieni valkohiekkainen ranta. Kuvailimme hieman rannalla ja lähdimme kävelemään kohti hotelliamme.

Rannalle päin mentäessä olimme jo katsoneet, että matkalta löytyy pari kauppaa. Marssimme niistä ensimmäiseen ja ostimme kokoelman erilaisia karkkeja (niin paljon, kuin V:n käsiin mahtui). Lisäksi jäätelöt matkaevääksi. Karkki ja jäätelö eivät kuulu niihin asioihin, jotka ovat täällä todella halpoja. Matka hotellille oli yllättävän lyhyt. Kilometrin luokkaa.

Hetken huilailtuamme aloimme miettimään illan ruokapaikkaa. Oman hotellimme ravintolan oli vallannut muutama äänekäs seurue brittejä ja korean/kiinan suunnalta tulevia turisteja, joten päätimme suunnistaa rauhallisempaan paikkaan. Eiliseen paikkaan ei haluttu mennä, koska pitäähän sitä kokemuksia kartuttaa. Päätimme siis suunnistaa hotellimme toisella puolella olevaan naapuriin, jonka valot olimme nähneet eilen syödessämme.

Tähän naapuriin ei mene suoraa tietä, joten päätimme laskuveden turvin kävellä sinne rantaa pitkin. Lyhyttä teräviä kiviä sisältävää osuutta lukuun ottamatta pääsimme perille kivuttomasti (kuka nyt kenkiä ottaisi rantahiekalle kävelyä varten mukaan). Paikka osoittautui pieneksi ja viihtyisäksi. Täysin rauhassa ei täälläkään saanut olla, siitä piti huolen yksi paikallinen seurue (aina hyvä merkki toki).

Päivän erikoisuutena oli tarjolla tänään kalastettua tuoretta Giant Trevallyä grillistä. J tarttui tähän täkyyn eikä pettynyt laisinkaan. Helposti parhaat mätöt koko Balilla olon aikana. Eipä kuulunut valituksia V:n suunnaltakaan, joten kokonaisuutena erittäin onnistunut valinta.

Oman jännityksen toi tullessaan kuitenkin ruokaillessa korvin kuultava veden nousu. Olihan tarkoitus taittaa matka takaisinkin rantaa pitkin. Tietä pitkin matka olisi moninkertainen ja pilkkopimeässä paljain jaloin hieman arveluttava. Lähdimme siis syötyämme melko ripeästi suunnistamaan takaisin kotia kohti. Korkeimmat aallot löivät jo rantavalleille asti, joten kuivin jaloin ei päässyt kulkemaan. Nokkelina kuljimme rantamuurin päällä sen osuuden, jossa oli ikäviä kiviä. Melko varovasti sai tosin senkin tehdä, koska muurin päällinen oli todella liukas.

V odottaa huomista päivää todella innoissaan. Tätä kirjoittaessa J:n toinen korva on vieläkin umpilukossa. J ei siis aivan yhtä innoissaan.